“Det handler ikke om, hvor god du er, men hvor god du vil være.” – Paul Arden

Paul Arden skrev denne lille bog i 2003 – og han gik over på den anden side i 2008. Han var i mange år Executive Creative Director of Saatchi & Saatchi. Et af verdens førende reklamebureauer.

“Stræb ikke efter ros, men efter kritik.”

s. 26 skriver han:

Det er ikke vanskeligt at opnå anerkendelse, når bare man spørger tilstrækkeligt mange personer, eller hvis man spørger dem, man regner med vil sige det, man gerne vil høre.

De vil formodentlig sige noget pænt frem for at være kritiske. Desuden er vi tilbøjelige til at overhøre de dårlige ting, så vi kun hører, hvad vi ønsker at høre.

Hvis du har begået et ganske udmærket stykke arbejde, vil du således let kunne overbevise dig selv om, at det er godt, alene fordi andre har sagt det.

Og det er da sikkert, o.k. Men så er det sikkert heller ikke bedre.

Hvis du i stedet for at søge anerkendelse stille spørgsmålet:

“Mangler der noget? Hvordan gør jeg det bedre?”, så vil du nok få et mere ærligt og kritisk svar.

Du får måske oven i købet en bedre idé.

Og du vil stadigvæk kunne afvise kritikken, hvis du mener, den er forkert.

Lyder det ikke meget fornuftigt?

 

Jeg synes det lyder fornuftigt. Kun at få ros, gør dig ikke bedre.

 

Tags: , , ,